środa, 17 grudnia 2014

Czy wygląd bloga jest ważny?

[źródło]

Zawsze mam problem w tej kwestii. Nigdy żaden szablon nie odpowiada mi w stu procentach i szukam czegoś lepszego. Dziś chciałabym poznać Wasze zdanie. Czy według Was wygląd bloga jest ważny?

Zazwyczaj w dyskusjach stoję pośrodku, ale tym razem zdecydowanie uważam, że szata graficzna ma ogromne znaczenie. Znamienny jest choćby fakt, że kiedy wpiszemy to hasło w gogle, nie wyskakuje „czy” wygląd bloga jest ważny. Większość linków traktuje o tym, „dlaczego” jest ważny.

Uważam, że szablon naszej strony ma szansę albo przyciągnąć czytelnika i zachęcić, by przeczytał zawartość postów, albo uciekł czym prędzej. To pierwsze wrażenie może być bardzo istotne, zwłaszcza dla wzrokowców. Wszyscy lubimy otaczać się ładnymi przedmiotami. Dlaczego w przestrzeni internetowej miałoby być inaczej?

Co przekazuje dobrze dobrany wygląd bloga? Moim zdaniem może nadać stronie profesjonalizmu, pokazać, że czytelnik jest tutaj mile widziany, ułatwić odbiór… Zalety można wymieniać jeszcze długo. Jeśli wchodzę na bloga, na którym ustawione jest czarne tło i szara czcionka z zawijasami bez polskich znaków, nawet nie zadaję sobie trudu, by ją rozszyfrować. Odbieram to jako sygnał, że bloger w ogóle nie liczy się z czytelnikiem.

Doceniam natomiast, jeśli ktoś stara się, aby jego miejsce w sieci wyglądało estetycznie. Chętnie wracam na takie blogi. To również dobry sposób, by nasza strona stała się rozpoznawalna wśród czytelników. Przecież poprzez grafikę również możemy wyrazić to, kim jesteśmy i na ile poważnie podchodzimy do prowadzenia swojej strony.

Niektórzy mogą być zdania, że nie wygląd jest ważny, tylko tekst. Moim zdaniem oczywiście treść jest najważniejsza, ale sposób jej podania w bardzo dużym stopniu wpływa na to, czy w ogóle ktokolwiek ją przeczyta. Pisać dobre teksty na fatalnym pod względem szaty graficznej blogu to tak, jak podać komuś ekskluzywną kolację na dworcu.

Na szczęście nie trzeba być grafikiem, żeby mieć fajnie wyglądającego bloga. Wiele osób w sieci pomoże, a nawet zrobi szablon za darmo, rozbudowane zaplecze blogspota również oferuje szeroki wachlarz możliwości. Wystarczy tylko chcieć i… poświęcić trochę czasu (ok, mi zawsze zajmuje to dużo więcej niż „trochę”).


Ciekawi mnie, co Wy sądzicie na ten temat. Czy przywiązujecie dużą wagę do wyglądu swoich blogów i – co najciekawsze – czy jesteście zadowoleni z obecnego wyglądu swojej strony?

37 komentarzy:

  1. Z mojego wyglądu jestem zadowolona, bo trochę nad nim czasu spędziłam, i masz ogromną rację, szablon bloga jest ważny, ale nie chodzi o względy estetyczne w stylu jaki obrazek powinien być w nagłówku, lecz raczej o prostota i prawidłowe rozmieszczenie by wszystko było pod ręką, ale również i w tym wypadku należałoby napisać, że wszystko jest rzeczą gustu. Wolę dopracowane szablony, oczywiście można sięgnąć bo szablony gotowe, ale wystarczy zmienić coś minimalnego by nasz blog się wyróżniał.

    OdpowiedzUsuń
    Odpowiedzi
    1. Dokładnie. :) Mi również nie chodzi o takie szczegóły, tylko o rzeczy najistotniejsze - to, żeby strona nie była przeładowana widgetami, przestronna i czytelna. :)

      Usuń
  2. Moim zdaniem wygląd bloga jest arcyważny i każdy, kto ma swoje miejsce w sieci powinien o niego dbać z największą precyzją. Zgadzam się z Tobą, że treść jest najważniejsza, ale otoczenie w którym zostaje podana ma wielkie znaczenie. To dzięki layoutowi zostajemy przecież zapamiętani.

    OdpowiedzUsuń
  3. Ja z wyglądu strony jestem zadowolona, kiedyś chciałam coś zmienić, ale zrezygnowałam bo było gorzej, chyba się już przyzwyczaiłam do obranego na początku wyglądu :) Przedwczoraj jedynie nazwę zmieniłam, bo już dawno miałam taki zamiar :) Lubię jak blog jest przejrzysty, ma dobrą czcionkę, fajnie jak są zdjęcia - urozmaicenie. Twój blog czytam od dawna, pamiętam zmiany, teraz jest ok, podoba mi się! Widać, że nie piszesz ,, na odwal" tylko z sercem i to jest najważniejsze :)

    OdpowiedzUsuń
  4. Masz rację, wygląd bloga jest bardzo ważny. Na żywo ocenia się człowieka po tzw "okładce", wyrabiamy sobie zdanie na temat owej osoby, a w internecie - po "wystroju" strony jaką prowadzi. Nie ukrywam, że odstraszają mnie wszystkie możliwe nieczytelne napisy, wyskakujące literki, czy migające atrakcje, które mają niby czytelnika zachęcić, a w sumie go porządnie odstraszają. Co ważne - lubię jeśli blog jest dostosowany wyglądem do literatury w jakiej się dany bloger obraca. Pisanie o literaturze faktu w konwencji Kubusia Puchatka nie za bardzo gra, albo o romansach z tłem tak surowym i bezpłciowym, że aż razi po oczach brak emocji, tylko czysty i suchy profesjonalizm. Wydaje mi się, że wszędzie musi być jakaś równowaga, a wtedy czytelnicy chętnie wrócą :))

    OdpowiedzUsuń
    Odpowiedzi
    1. Ciekawa uwaga i bardzo trafna, teraz muszę przemyśleć swój sposób pisania postów. ;)

      Usuń
  5. Zgadzam się, że wygląd bloga jest ważny. Dla mnie najważniejsze jest, żeby tekst zamieszczony na blogu (moim bądź innych bloggerów) był czytelny, tzn. odpowiednio dopasowana czcionka oraz żeby nie było zbyt jaskrawo i ciemno. Ze swojego bloga jestem zadowolona ;)

    OdpowiedzUsuń
  6. Również zgadzam się, że wygląd bloga jest ważny. Ja bardzo nie lubię blogów, które mają całe białe tło i tytuł zwykłą czcionką. Nie ma tam nic, co mogłoby mnie zainteresować i zatrzymać na dłuższą chwilę. Mówi się "nie oceniaj książki po okładce", ale chętniej sięgniemy po coś, co wygląda estetycznie :)

    OdpowiedzUsuń
  7. Wygląd bloga jest ważny jak dla mnie. Zawsze zwracam na niego uwagę,jeśli wejdę na blog,który od razu zarzuca mnie migającymi banerami,neonowym kursorem i sypiącym się z góry brokatem,śnieżynkami czy czymkolwiek jeszcze to od razu wychodzę z bloga,ponieważ to strasznie rozprasza. Należę do grupy osób,które są wzrokowcami,więc i kolorystyka bloga jest dla mnie ważna,jeśli blog ma za dużo ciemnych kolorów,to nie zagoszczę na nim na długo,nie uważam,że ciemne kolory to coś złego,bo dobrze dobrane wyglądają świetnie,ale jeśli w miejscu tekstu bije mi po oczach czarne tło to już jest ciężko z czytaniem. Obecnie cały czas pracuje nad swoim szablonem,cały czas robię coś nowego nie tylko dla siebie,ale również dla innych i po pewnym czasie wykonywania szablonów na blogi dostrzegam,że osoby,które zwracają się do mnie o pomoc wybierają jasne,stonowane kolory,według mnie to nie oznacza,że jest akurat na to moda (bo z takimi stwierdzeniami się spotkałam) ale po prostu chodzi o samą estetykę i o to jak chcemy zaprezentować siebie. Na kursach graficznych,w których obecnie uczestniczę,powtarza się nam,że najlepiej jest się zająć dwoma,max trzema kolorami i rzeczywiście strony,które zawierają te 2-3 kolory,więcej przyciągają osób niż te z czterema kolorami,które biją po naszych oczach z każdej strony już pomijając fakt,że praca z większą ilością kolorów to jest wyczyn i nie każdemu się udaje ładnie je połączyć ;)

    OdpowiedzUsuń
  8. Jestem zadowolona ze swojego wyglądu bloga, moja designerka długo nad nim pracowała ;)
    mój blog, gorąco zapraszam ! ♥

    OdpowiedzUsuń
  9. Według mnie wygląd bloga jest bardzo ważny. Sama wiem, jak oceniam inne blogi - dodać się do obserwatorów, zapisać czy może jednak nie ? Oczywiście, nie sama szata graficzna jest najważniejsza, ale ma ogromne znaczenie. Bo najpierw patrzymy , jak wygląda, potem patrzę na posty, a na końcu czytam. Niestety, tak to już jest.
    Póki co jestem 'w miarę' zadowolona z wyglądu swojego bloga. Jest wiele rzeczy, które chciałabym zmienić, ale nie znam się na tym. Przede wszystkim muszę jakoś zrobić nagłówek. To dla mnie podstawa, potem chciałabym zająć się czcionkami, tak, żeby te zagraniczne wyświetlały polskie znaki... Ale to sprawa na kiedyś. Jak będę mieć czas.

    OdpowiedzUsuń
  10. A ja aż tak bardzo nie zwracam uwagi na wygląd bloga, chociaż też nie lubię migających wstawek lub dziwacznych kursorów. Jednak zanim wyjdę z bloga, zawsze czytam ostatni post. Jeżeli jest dobrze, ciekawie napisany, to wracam. Wydaje mi się, że każdy robi na swoim blogu to, co mu się podoba, rzecz gustu, co nie znaczy, że jest złym blogerem.
    Osobiście nigdy nie jestem w pełni zadowolona z wyglądu swojego bloga i ciągle coś w nim zmieniam, niekoniecznie na lepsze:)

    OdpowiedzUsuń
  11. Ja nie mam czasu ani zdolności, żeby pokombinować coś z szablonem. A jak znajdę w sieci coś fajnego, to zaraz się okazuje, że inni też go sobie wstawili. I indywidualność szlag trafia

    OdpowiedzUsuń
    Odpowiedzi
    1. Można zamówić szablon, wtedy jest on tworzony tylko dla Ciebie. :)

      Usuń
    2. Zamawiałam. Kilka Razy. Nie doczekałam się.

      Usuń
    3. No coś Ty! To musiałaś źle trafić... :/ Ja zamawiałam poprzedni i chciałam tysiąc poprawek. :P I bez problemu dziewczyna poprawiła za samo "dziękuję" i wstawienie linka jej bloga na swój...

      Usuń
  12. Nie potrafię sama zrobić szablonu, więc kończy się na tym, że proszę o pomoc. Ale zgadzam się, że wygląd bloga jest bardzo ważny - to żeby był estetyczny, czytelny, zachęcający i czymś się wyróżniał. O kategoriach ładny/brzydki ciężko mówić coś konkretnego, bo to kwestia gustu. Z wyglądu swojego bloga jestem zadowolona, choć wymaga pewnej kosmetycznej poprawki. Irytującej pewnie tylko nie, no ale... :)
    Pozdrawiam

    OdpowiedzUsuń
  13. Ja niestety nie jestem zadawolona z wyglądu mojego bloga na chwilę obecną. Na pewno postaram się go zmienic na przerwe swiateczna :) Tak jak Ty uwazam, ze wyglad bloga pelni wazna role pierwszego wrazenia i ma to duzy wplyw na odbior bloga przez czytelnika. Dbajmy zatem o nasze blogi! Ja stawiam na klasyczny minimalizm. Z treścią to różnie jest- niektórzy prowadzą blogi bardziej w celu dzielenia się swoimi stylizacjami- wtedy na blogu ważne są zdjęcia i wygląd bloga. No i oczywiście same stylizacje ;)
    Pozdrwiam, trzymaj sie :)
    http://no-more-pressure.blogspot.com

    OdpowiedzUsuń
  14. Uważam, że to ważne. Świadczy o naszym zaangażowaniu i chęci (albo ich braku) do tego, czym w Sieci się dzielimy. Niestety zajmuje to ogromną ilość czasu, więc sama z szablonami stoję raczej na bakier. ;)

    OdpowiedzUsuń
  15. Wydaje mi się, że wygląd odgrywa pewną rolę. Od początku prowadzenia bloga, starałam się, aby wyglądał on estetycznie i czytelnie. Nad szablonem, na poważnie, zaczęłam się zastanawiać dopiero, gdy jedna z osób stwierdziła, że moje tło w ogóle nie pasuje do opowiadania, które publikuję. Mimo że stwierdziła, że opowiadania stanowią tylko niewielką część treści, które publikuję, wzięłam sobie te słowa do serca i postarałam się o szablon. Mam nadzieję, że teraz jest dobrze ;)
    Osobiście uważam, że, jeśli chodzi o wygląd, najważniejsza jest przejrzystość i łatwość w rozeznaniu :)

    http://ksiazkowy-swiat-niki.blogspot.com/

    OdpowiedzUsuń
  16. Ja sama wykonuję szablon na swoje blogi :) i staram się by nie były one przeładowane dodatkami. Ostatnio jestem ogromną fanką układów zamkniętych kiedy to nagłówek nie zlewa się z tłem. Mam wrażenie, że wtedy wszystko jest bardziej ułożone i nie takie ciężkie :)

    OdpowiedzUsuń
  17. Mi osobiście lepiej się pisze, gdy szata mojego bloga mi odpowiada :-)

    OdpowiedzUsuń
  18. Wygląd strony jak najbardziej ma znaczenie. W końcu jest to nasz zakątek internetowej przestrzeni, w której mamy wyrazić siebie i czuć się w niej dobrze, a także w miarę możliwości sprawić, aby inni też tak się czuli. Nigdy nie pobierałam, ani nie zamawiałam szablonu na swojego bloga, wolę sama się tym zająć. Jakoś nigdy żaden szablon nie satysfakcjonuje mnie w 100%, a jak chcę nanieść małe poprawki to okazuje się, że nie można, że prawa autorskie, że o zdanie za każdym razem trzeba pytać. To czasochłonne i w moim przypadku kompletnie niepotrzebne, bo za pomocą zwykłych funkcji bloggera i programu graficznego mogę stworzyć coś co w pełni odpowiada mojej wizji i jest od początku do końca moje. Do tej pory mój blog zmieniał wygląd wielokrotnie, za każdym razem poświęcałam na to mnóstwo czasu i wszarganych nerwów, ale za to radość i satysfakcja z dobrze wykonanej pracy są nie do opisania :)

    http://czytanie-i-ogladanie.blogspot.com/

    OdpowiedzUsuń
  19. wygląd ma ogromne znaczenie, jednak nie każdy potrafi zrobić profesjonalny design :/ ( w tym ja, ale nie narzekam na swoj design)

    aandzelikaa.blogspot.com

    OdpowiedzUsuń
  20. Chyba wciąż brakuje mi czegoś w wyglądzie mojego bloga - pracuję nad jego zmianą, ale nie jestem mistrzem HTML-u a zdecydowanie należę do ludzi z kategorii "zrób to sam"

    OdpowiedzUsuń
  21. Ja mam do tego trochę dziwne podejście. Oczywiście wygląd bloga jest na pewno ważny i nawet nie tracę chwili na zagłębienie się w treść jakiegoś, gdy czcionka jest nieczytelna albo tło razi mnie swoim jaskrawym tłem. Jednak gdy chodzi o jakiś konkretny blog z treścią, która mnie interesuje i wiem, że będę często na niego zaglądała, to wtedy po prostu nawet nie zwracam uwagi na szatę graficzną.
    Za to jeśli chodzi o szablony na własnego bloga, to jestem strasznie wybredna. Między innymi to dlatego jeszcze go nie założyłam, gdyż nie znalazłam tego idealnego.

    OdpowiedzUsuń
  22. Ja się całkiem przytulnie na swoim blogu czuję :)

    OdpowiedzUsuń
  23. Oczywiście, że wygląd bloga jest ważny. Musi zachęcić czytelnika, do pozostania na stronie.;-) Najważniejszy jednak, moim zdaniem, jest tekst. Jeśli jest on wartościowy, czytelnik pozostanie na długo i pewnie ponownie odwiedzi bloga. :-)

    OdpowiedzUsuń
  24. bardzo podoba mi się Twoj nowy szablon :))

    www.kkaasia.blogspot.com

    OdpowiedzUsuń
  25. Hm... mnie odpychają blogi takie kiczowate, z jakimiś gwiazdkami, zmienionymi kursorami, serduszkami, kolorowe, albo np. chaotyczne. Wygląd nie jest najważniejszy, ale ważny jest. Z drugiej strony jest np. blog Farmaceutka radzi, który z wyglądu nie jest ładny, ale treść ma dobrą i ma mnóstwo czytelników.

    OdpowiedzUsuń
  26. moim zdaniem wygląd bloga jest oczywiście ważny, chociaż bardziej chodzi o to, żeby nie odstraszać i nie zniechęcać czytelnika. strona powinna się możliwie szybko ładować, litery powinny być dostatecznie duże i na odpowiednio kontrastowym tle, fajnie jeżeli nawigacja jest prosta i intuicyjna. blog powinien po prostu mieć przyjazny wygląd, a resztę spokojnie załatwi treść.

    OdpowiedzUsuń
  27. Ja przywiązuję uwagę do wyglądu bloga. Denerwują mnie fruwające motylko za kursorem myszki, czy reklamy leku na trądzik ze zdjęciami sprzed i po kuracji, tuż pod nagłówkiem bloga. Na takie blogi nie wracam, mam się zrelaksować, nie denerwować ;)
    Swój wygląd robiłam sama, korzystając z podpowiedzi i tutoriali zamieszczonych w Internecie. Nie jestem do końca zadowolona, ale zrobiłam tyle, na ile starczyło mi czasu ;)

    OdpowiedzUsuń
  28. Nawet najlepszych treści nie będę w stanie czytać, jeśli będą pojawiać się na nieestetycznym blogu. Bardzo szanuję swój kiepski wzrok i jeśli miałabym np. męczyć się z czytaniem jasnego tekstu na czarnym tle, zwyczajnie bym sobie odpuściła. Robię w tym względzie wyjątek dla jednego tylko bloga, z uwagi na sympatię do jego autorki.

    Wygląd jest ważny chyba w każdej dziedzinie życia, z blogowaniem wcale nie jest inaczej...

    OdpowiedzUsuń
  29. Jak dla mnie wygląd bloga jest bardzo ważny, bo odzwierciedla osobowość blogera i decyduje przeważnie o tym, czy będziemy częściej wpadać czy też nie. Oczywiście treść recenzji jest również ważna, ale zauważyłam ostatnio, że niewielu z nas czyta w pełni recenzje.
    Tak to już jest, że ludzie patrzą na wygląd i blogosfera jest taka sama. Kiedyś pobierałam szablony, a teraz robię je sama.

    OdpowiedzUsuń
  30. Dla mnie wygląd jest ważny,bo on kształtuje głównie cały blog :)

    Julajulia.blogspot.com.

    OdpowiedzUsuń
  31. Nie czytałam wszystkich komentarzy, więc mogę się powtórzyć. Dla mnie z wyglądem bloga jest jak z wyglądem sklepu internetowego, jeżeli źle wygląda wizualnie nie budzi we mnie zaufania. Oczywiście, jeżeli ktoś liczy tylko na wygląd, a nie dba o treść to łatwo zniechęci czytelników, dlatego trzeba zachować odpowiednią równowagę. Ostatnio na swoim blogu zmieniałam domenę i sporo czasu poświęciłam na wygląd, bo przecież pierwsze wrażenie można zrobić tylko raz :) Zapraszam także do mnie http://stacja-ksiazka.com.pl/

    OdpowiedzUsuń
  32. Ja pewnie powtorze opinie innych, ale mysle, ze wyglad bloga jest wazny. Ja tez nie lubie za bardzo tych standardowych szblonow i zawsze cos mi sie w nich nie podoba, ale pozmienialam jak moglam, zeby bylo przyjemnie oczom, jak sie do mnie wchodzi. Jesli ja wchodze na blog i nie podoba mi sie wyglad, bo jest zaniedbany, moze malo kolorowy lub pusty, to raczej nie wracam. Znow jak ma za duzo wszedzie wszystkiego, to tez nie lubie. Musi przyciagac, musi zachecac, zeby ktos chcial pogrzebac i poczytac. U Ciebie jest bardzo "cieplo" :)

    pozdrawiam.

    OdpowiedzUsuń

Każdy Wasz komentarz motywuje i sprawia mi dużo radości. Dziękuję!

Etykiety

5 powodów absurd Afryka aids Alex Kava alkoholizm Amazonia anioły antyutopia artykuły Austria Baczyński baśń bezdomność blogerzy blogowe akcje blogowe dyskusje broń biologiczna Carlos Ruiz Zafón Chiny choroby psychiczne ciekawostki cytaty czas wolny Dary Anioła debiut demony depresja design detektyw Diabelskie Maszyny diabły dla młodszych czytelników druga wojna światowa drugi koniec smyczy dzieciństwo dziennikarstwo Dziki Zachód ebooki fantastyka film 2013 film 2014 giełda gladiatorzy Gone gościnnie historia homoseksualizm horror humor informatyka Jacek Piekara Jack London Japonia John Green Joy Jutro katastrofa klasyka klasztor komiks komputery konie konkursy kot kowboje Kozacy kreatywnie kryminały księgarnie kynologia legendy lifestyle listy literatura erotyczna literatura kobieca literatura obyczajowa Londyn Magda magia malarstwo malowanie po numerach medycyna miasto miłość mitologia skandynawska mitologia słowiańska morderstwo morze nałogi narkotyki narracja pierwszoosobowa natura Neil Gaiman newsy Niemcy niepełnosprawność Norwid nowela nowotwór Nowy York ogień opowiadania Orzeszkowa pamiętnik paranormal romance pasja Peru pies pisarze podróże podsumowania 2015 poezja pogaduchy z pisarzami polscy autorzy Polska popołudnia z klasyką popularnonaukowe porwanie post-apo powieść młodzieżowa powieść psychologiczna powieść tendencyjna powstanie pozytywizm Pratchett prawdziwa historia Prus przemyt przepisy przygoda przyjaźń radość renesans rodzeństwo rodzina romans romantyzm Rosja RPA samobójstwo samoloty sąd schizofrenia sen sensacja serwisy SF smoki Sophie Hannah starość steampunk Stephen King stosik Suzanne Collins szamanizm śmierć tajemnica Teksas thriller top 10 Toruń trauma Tsavo Uczta Wyobraźni urban fantasy USA Verne wakacje wampiry Wielka Brytania wiersze wieś wikingowie wilkołaki Włochy wojna wojsko wolność wspomnienia wyspa wywiad XIX wiek XX wiek zagraniczni autorzy zaniki pamięci zdolności paranormalne zima zjawiska paranormalne zombiaki zwiadowcy zwierzęta żegluga